Kas yra Montessori?

  • Kas yra Montessori?

    Trumpai:

    • Montessori filosofijoje, pirmiausia, vaikai su pasauliu susipažįsta ir emocijas išreiškia žaisdami.
    • Šioje filosofijoje akcentuojamas vaiko savarankiškumas ir pasitikėjimas vaiku.
    • Montessori pedagogikos šalininkai vaiko individualumą vertina kaip vieną didžiausių vertybių ir mokymo procesą nukreipia tiesiogiai į vaiką ir jo individualius poreikius bei interesus.

    Tai pedagogikos filosofija/auklėjimo forma, kurią sukūrė italų gydytoja ir pedagogė Maria Montessori. Gydytoja šios pedagogikos šakos principus suformulavo, remdamasi savo pastebėjimais apie natūralius vaikų polinkius, poreikius ir elgesį. Montessori filosofijos pagrindas – pasitikėjimas vaiku. Praktiniam šios teorijos pritaikymui labai svarbu sukurti vaiko savarankiškumą, smalsumą ir įsitraukimą į veiklą skatinančią aplinką.

    Kaip atsirado Montessori pedagogika?

    Gydytoja Maria Montessori gimė 1870 metais Italijoje. Pirmiausia, siekė karjeros medicinos srityje ir tapo viena pirmųjų moterų gydytojų šioje šalyje. Netrukus Maria susidomėjo švietimu ir leidosi į ,,kelionę“, kuri iš esmės pakeis vaikų mokymo principus ir, apskritai, požiūrį į vaikų mokymąsi. 1907 m. gydytojai Montessori buvo suteikta galimybė dirbti su vieno skurdaus Romos rajono vaikais. Ši patirtis tapo novatoriškos švietimo teorijos pagrindu.

    Maria Montessori pastebėjo, kad skurdžioje aplinkoje augantys vaikai demonstruoja įgimtą smalsumą ir norą mokytis, kai juos supa stimuliuojanti aplinka ir tinkami žaislai bei įvairios lavinimo priemonės. Remdamasi savo medicinos ir psichologijos žiniomis gydytoja sukūrė natūralaus vaiko vystymosi stebėjimo ir suvokimo svarbą pabrėžiančią pedagogikos filosofiją. Ji tikėjo, kad vaikai geriausiai mokosi, kai aktyviai užsiima tikslinga veikla, atitinkančia jų raidos etapus.

    1907 m. San Lorenzo mieste Maria Montessori atidarė pirmuosius Casa dei Bambini (liet. Vaikų namai), kuriuose pritaikė savo sukurtus modernius ugdymo metodus. Vaikų namų aplinka buvo kruopščiai apgalvota ir sukurta, naudojant vaikų jusliniams tyrinėjimams, smulkiajai motorikai, pažinimo funkcijoms, praktiniams įgūdžiams, o svarbiausia, savarankiškumui skatinti tinkamus baldus ir kitas priemones. Netrukus gydytoja Montessori pastebėjo nepaprastą vaikų akademinių gebėjimų, susikaupimo ir savarankiškumo pažangą. Casa dei Bambini sėkmė sukėlė didžiulį susidomėjimą Montessori metodu. Vėliau tokio tipo ugdymo įstaigos pradėtos steigti Europoje ir, galiausiai, visame pasaulyje.

    1912 m. gydytoja Montessori paskelbė mokslinį darbą „Montessori metodas“, kuriame išdėstė savo sukurtos ugdymo filosofijos principus ir praktinius aspektus. Nepaisant iššūkių ir tradicinių švietimo įstaigų atstovų pasipriešinimo, Montessori išliko atsidavusi savo vizijai suteikti vaikams individualumą ir įgimtą unikalumą skatinantį ugdymą. Ji toliau tobulino mokymo metodus, įtraukdama įžvalgas iš nuolat atliekamų stebėjimų ir tyrimų. Marios Montessori įtaka švietimo sistemai buvo kur kas didesnė ir peržengė ugdymo įstaigų ribas. Ji tapo žymia vaikų teisių ir švietimo reformos šalininke, propaguojančia idėją, kad kiekvienas vaikas nusipelno galimybės gauti kokybišką, jo poreikius atitinkantį išsilavinimą.

    Šiandien Montessori teorija yra plačiai pripažinta dėl į vaiką orientuotos filosofijos, dėmesio praktiniam mokymuisi ir vaikų savarankiškumo, savęs suvokimo skatinimo. Montessori mokymo įstaigų, skirtų tiek mažyliams, tiek vyresniems vaikams, galima rasti visame pasaulyje. Maria Montessori ir toliau įkvepia pedagogus, tėvus, vaikų raidos specialistus ir mokslininkus.

    Montessori filosofijos principai

    Pateikiame esminius, prieš daugiau nei 100 metų sukurtos pedagogikos filosofijos principus:

    1. Žaidimas = Darbas

    Marija Montessori teigė, kad vaikas susipažįsta su pasauliu, išreiškia save bei savo emocijas žaisdamas. Būtent žaidimo metu atsiskleidžia jo smalsumas ir noras tobulėti. Montessori žaislai yra pagaminti iš natūralių medžiagų ir dažniausiai pasižymi paprastu dizainu.

    2. Į vaiką orientuotas mokymas:

    Klasės suprojektuojamos taip, kad vaikas galėtų būti kuo savarankiškesnis ir laisvas (žinoma, siekiant vaikų saugumo, nubrėžiamos racionalios laisvės ribos). Tokiose mokymo įstaigose pedagogai yra tarsi palydovai, kurie nukreipia vaikus tam tikra kryptimi, ir užtikrina individualią kiekvieno vaiko mokymosi patirtį, atitinkančią jo unikalius poreikius ir interesus. Mokytojai leidžia vaikams savarankiškai priimti sprendimus ir skatina jų individualumą.

    3. Kruopščiai paruošta aplinka:

    Klasių/erdvių aplinka yra kuriama, naudojant kokybiškas, natūralias medžiagas ir vaikų sensorinę, pažinimo, fizinę raidą ir praktinių gyvenimo įgūdžių lavinimą skatinančius baldus bei priemones. Kiekvienas elementas, nuo baldų iki mokymosi priemonių, parenkamas, siekiant skatinti vaiko savarankišką mokymąsi ir įsitraukimą.

    4. Savarankiškumas:

    Remiantis Montessori filosofija nereikia stengtis padėti vaikui išspręsti matematikos uždavinį, jeigu jis jaučia, kad gali tai atlikti be aplinkinių pagalbos. Savarankiškumas leidžia vaikui pažinti save, suvokti savo gebėjimus, tikėti savimi.

    5. Praktinis mokymasis:

    Pabrėžiamas patirtinis mokymasis per praktinę veiklą. Vaikai aktyviai dalyvauja atliekant užduotis, skatinančias kritinį mąstymą, problemų sprendimą ir kūrybiškumą.

    6. Mišraus amžiaus grupės:

    Kitaip nei tradicinėse ugdymo įstaigose, klasėse mokosi skirtingo amžiaus vaikai. Tai leidžia mažesniems vaikams mokytis iš vyresnių, o vyresniesiems rūpintis mažyliais, taip ugdomas bendradarbiavimas.

    7. Pagarba individualumui:

    Montessori filosofijos pagrindas – unikalūs kiekvieno vaiko gabumai, pomėgiai ir individualus mokymosi stilius. Kadangi mokymo procesas yra individualus, vaikui paprasčiau pažinti ir išreikšti save.

    Kodėl Montessori metodika išlieka aktuali?

    Holistinis vystymasis:

    Montessori ugdymas orientuotas į visapusį vaiko ugdymą – pažintinį, emocinį, socialinį ir fizinį. Į vaiko ugdymą žvelgiama holistiniu požiūriu.

    Nesudėtingas pritaikymas:

    Šios filosofijos principus galima taikyti įvairiose aplinkose, kuriose organizuojamas vaikų ugdymas - nuo tradicinių mokyklų ar vaikų darželių klasių iki namų aplinkos. Tai universali ir nesunkiai pritaikoma pedagogikos šaka.

    Tyrimais pagrįsta praktika:

    Šios pedagogikos šakos efektyvumas pagrįstas daugybe tyrimų. Mokslininkai pastebi teigiamą Montessori pedagogikos ir akademinių gebėjimų santykį, teigiamus vaiko socialinės ir emocinės raidos pokyčius, stiprėjantį savarankiškumą.

    Pasiruošimas ateičiai:

    Ugdymas suteikia vaikams esminių praktinių įgūdžių, skatina asmenybės individualumą, savarankiškumą, laisvę ir pasitikėjimą savimi, todėl vaikai gali sėkmingai įveikti kasdienius XXI amžiaus iššūkius.

    Montessori lavinimo priemonės vaikams

    Montessori žaislai ir mokymosi priemonės – ypač kruopščiai atrinktos ir sukurtos taip, kad skatintų visapusį vaiko vystymąsi: fizinį, socialinį, emocinį, pažintinį.

    Tokie žaislai ir lavinimo priemonės pasižymi:

    • Minimalistiniu dizainu ir funkcionalumu;
    • Natūralia sudėtimi ir kokybiškomis medžiagomis;
    • Atliepimu vaiko poreikiams skirtingais raidos etapais.

    Montessori žaislai vaikams

    Montessori filosofiją atitinkantys ,,žaislai“ dažnai nėra tradiciniai, mūsų laikais įprasti žaislai. Tačiau, rinkdami dovaną vaikui, galime atsižvelgti į Montessori pedagogikos principus ir išrinkti vaikui naudingą ir, svarbiausia, praktišką dovaną.

    Sensoriniai žaislai: skirti vaiko pojūčiams stimuliuoti ir jutiminiam suvokimui skatinti.

    Pavyzdžiai: konstruktoriai, kaladėlės, įvairių dydžių, formų ir skirtingų tekstūrų konstrukcinės detalės. Dažniausiai tai medinės arba iš kitų natūralių, aplinkai draugiškų medžiagų pagamintos detalės, skirtos geriau suvokti tokias sąvokas kaip dydis, forma ir tekstūra. Skirtingų spalvų medinių lentelių rinkiniai, skirti mokytis derinti spalvas ir jas rūšiuoti.

    Praktinės gyvenimiškos veiklos: leidžia vaikams atlikti kasdienes užduotis ir lavinti praktinius gyvenimo įgūdžius.

    Pavyzdžiai: maži ąsočiai, stiklinės ir kitokios talpyklos skysčiams arba sausoms medžiagoms pilti ir perpilti. Tokios veiklos skatina rankos-akies koordinaciją bei dėmesio koncentraciją. Medinė lentelė su nupieštu žmogumi/gyvūnu su sagomis, užsegimais, užtrauktukais ir raišteliais, skirta savarankiškai lavinti apsirengimo įgūdžius.

    Vaikiško dydžio virtuvės reikmenys ir įrankiai, skirti tokiai veiklai, kaip vaisių ir daržovių pjaustymas, atlikti, savarankiškumui ir smulkiajai motorikai ugdyti.

    Kalbos įgūdžiams lavinti skirtos veiklos: padeda lavinti vaiko kalbos raiškos ir suvokimo įgūdžius.

    Pavyzdžiai: įvairios mokymuisi skaityti skirtos Montessori kortelės, medinės raidės, skirtos išmokti tarti raides, šiuo metu populiarėjančios kalbančios kortelės. Kilnojamoji abėcėlė: raidžių rinkiniai, dažnai pagaminti iš medžio arba plastiko, įvairios lavinimo knygelės su daugkartiniais raidžių lipdukais skirtos mokytis tarti žodžius ir formuluoti sakinius.

    Gamtinės ir gamtos pažinimui skirtos priemonės: skatina tyrinėti gamtos pasaulį.

    Pavyzdžiai: tikroviškos gyvūnų figūrėlės atpažinimui, įvardijimui, rūšiavimui, derinimui ir vaizduotės žaidimui. Didinamieji stiklai ir įvairūs įrankiai, skirti objektams stebėti ir tyrinėti iš arti, skatinantys vaikų smalsumą.

    Montessori baldai

    Montessori baldai yra naudingi mokymo įstaigų klasių ir namų aplinkos elementai, kuriuos panaudodami vaikai gali tyrinėti juos supantį pasaulį ir mokytis. Montessori filosofijos principus atitinkančioje aplinkoje naudojami baldai yra kruopščiai parinkti ir išdėstyti taip, kad netrukdytų vaikui judėti, skatintų jo savarankiškumą.

    • Žemi stalai ir kėdės:

    Stalai ir kėdės klasėse dažniausiai yra žemi, pritaikyti vaikų ūgiui. Sėdėdami ant tinkamo aukščio kėdžių ir prie tinkamų stalų vaikai sėdi kur kas patogiau ir efektyviau užsiima individualiomis ir grupinėmis veiklomis. Vaiko ūgiui pritaikyti baldai skatina mažylius taisyklingai sėdėti ir leidžia vaikams lengviau pasiekti mokymuisi ir žaidimams reikalingas priemones be suaugusiųjų pagalbos.

    • Vaiko ūgiui pritaikytos lentynos ir tinkamai išdėstytos daiktų laikymo talpos:

    Montessori filosofiją atitinkančioje aplinkoje ypač svarbus geras edukacinių priemonių ir žaislų prieinamumas. Daiktų lentynos ir daiktadėžės išdėstomos vaiko akių lygyje arba vaikams lengvai pasiekiamoje vietoje, todėl vaikai gali savarankiškai išsirinkti daiktą ir jį grąžinti į vietą. Atviros lentynos su aiškiai pavadinimais arba simboliais pažymėtais skyreliais ar krepšeliais leidžia vaikams lengvai surasti ir sudėti daiktus atgal be suaugusiojo įsikišimo.

    • Skirtingos darbo ir veiklos sritys:

    Klasės yra skirtos įvairioms mokymosi veikloms organizuoti ir skirtingiems vaikų interesams atliepti. Pavyzdžiui, meno zona su molbertu ir meno reikmenimis arba jaukus skaitymo kampelis su patogiomis sėdimomis vietomis ir knygomis.

    • Vaiko dydžio virtuvės ir valgomojo baldai:

    Montessori aplinkoje vaikai dažnai dalyvauja maisto ruošime ir bendruose pietuose. Vaiko dydžio virtuvės baldai, tokie kaip atitinkamame aukštyje įmontuota kriauklė, nuleidžiami arba žemi stalviršiai ir vaiko delnui pritaikyti virtuvės reikmenys, leidžia vaikams dalyvauti maisto ruošimo veiklose. Vaiko ūgiui tinkami stalai ir kėdės skatina socialinę sąveiką ir nepriklausomybę valgio metu. Vienas populiariausių Montessori baldų visame pasaulyje – virtuvinis Montessori bokštelis, kuris leidžia vaikui pasiekti suaugusiam pritaikytus paviršius ir dalyvauti bendroje veikloje.

    • Judėjimas ir motorinė įranga:

    Norint paskatinti vaikus aktyviai žaisti ir tyrinėti, Montessori erdvėje dažnai išvysite vaikiškų laipiojimo konstrukcijų, pusiausvyrai lavinti skirtų sijų, Pikler trikampių ir kt. Šie baldai padeda lavinti vaiko koordinaciją, pusiausvyrą ir erdvės suvokimą.

    • Natūralios medžiagos ir paprastas dizainas:

    Paprastai gaminami iš natūralių medžiagų, tai atspindi paprastumą ir ryšį su gamtos pasauliu. Paprastų, švarių linijų ir minimalistinio dizaino estetika pasižymintys baldai sukuria ramią ir veiklai bei naujiems atradimams palankią aplinką.

    Apskritai, Montessori filosofijos principus atspindintys baldai yra apgalvotai parinkti ir išdėstyti taip, kad būtų skatinama vaiko nepriklausomybė, savarankiškumas ir įsitraukimas į mokymosi procesą. Suteikdami vaikams pagal dydį pritaikytus, prieinamus ir patrauklius baldus, sukuriame aplinką, kuri įgalina vaikus aktyviai mokytis ir tobulėti.

    Yes For Skills – Montessori filosofijos įkvėptos vaikų lavinimo priemonės

    Mūsų asortimente rasite kruopščiai atrinktas Montessori filosofijos principus atitinkančias ugdymo priemones vaikams. Minimalistinio dizaino universalios priemonės pritaikytos tiek mokymuisi, tiek žaidimams.

    Yes For Skills lavinamosios knygos vaikams – vaikų pažintinėms funkcijoms, smulkiajai motorikai lavinti, kūrybiškumui ir vaizduotei skatinti. Lavinamosios knygos su daugkartiniais lipdukais – tvaresniems žaidimams ir mokymuisi. Lipdukus klijuokite knygutėse, atlikite specialistų paruoštas užduotis, nuklijuokite ir naudokite vėl!

    Yes For Skills magnetinės lentos ir magnetukai – puikiai tiks meninėms kompozicijoms, žaidimams, laikui planuoti. Magnetinė lenta – puiki platforma mokymuisi ir žaidimams, kuri gali tapti ir šeimos dienotvarke ar vaiko pamokų tvarkaraščiu!

    Montessori baldai – iš natūralių medžiagų pagaminti, minimalistiniai, saugūs, vaiko raidą atitinkantys baldai-žaislai taps ne tik puikiomis ugdymo ir žaidimų priemonėmis. Tai puikios interjero detalės, su kuriomis galite sukurti stimuliuojančią aplinką vaiko kambaryje, vaikų darželyje, žaidimų kambaryje.

    Kalbos įgūdžiams lavinti – Yes For Skills kalbančios kortelės vaikams! Turtinkite žodyną, mokykitės taisyklingo žodžių tarimo, susigalvokite smagių žaidimų!

    Yes For Skills lavinamosios kortelės - mokymuisi ir žaidimams namuose, parke ar automobilyje. Yes For Skills elektroninėje parduotuvėje rasite skaitymo, rašymo, skaičiavimo, objektų rūšiavimo ir kitiems įgūdžiams lavinti skirtų Montessori kortelių rinkinių.

    Taip pat skaitykite:

    Siekiant sėkmingai taikyti Montessori metodikos principus svarbu suprasti skirtingus vaikų raidos etapus. Svarbiausi raidos etapų uždaviniai ir lavinimo priemonių rekomendacijos – tinklaraščio įraše ,,Vaiko raida pagal amžių“.
    Vaiko lavinimui naudingų veiklų nepritrūks! Tinklaraščio įraše ,,Lavinančios veiklos vaikams pagal amžių” rasite daug naujų veiklų idėjų ir mažyliams, ir pradinukams!
    Jei Jus sudomino vaikų mokymas, naudojant Montessori priemones, kviečiame skaityti įrašą ,,Mokykimės rašyti kartu su Montessori kortelėmis” ir suteiki galimybę vaikams mokytis efektyviau ir smagiau!
    Yes For Skills tinklaraštyje rasite ir daugiau naudingų straipsnių – ,,Kaip išmokyti vaiką skaityti: 10 naudingų patarimų“, ,,Kaip išmokyti vaiką skaičiuoti: 12 naudingų patarimų“.
     

  • DUK